You are here:

Kiralama, Amortisman ve Personel Giderleri ile Kur Farkı Zararlarının Sermaye Kaybı veya Borca Batık Olma Hesaplamalarında Dikkate Alınmamasına İlişkin Süre Uzatıldı

VERGİ SİRKÜLERİ NO: 2026-113 // 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 376 ncı maddesi kapsamında sermaye kaybı veya borca batık olma durumuna ilişkin yapılan hesaplamalarda; henüz ifa edilmemiş yabancı para cinsi yükümlülüklerden doğan kur farkı zararlarının tamamı ile 2020 ve 2021 yıllarındaki belirli giderlerin (kiralama, amortisman, personel) toplamının yarısının dikkate alınmamasına olanak sağlayan uygulamanın süresi 1 Ocak 2027'den 1 Ocak 2028 tarihine kadar uzatılmıştır.
VERGİ SİRKÜLERİ NO: 2026-113 TARİH: 11.10.2026

10 Ekim 2026 tarihli ve 33396 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “6102 Sayılı Türk Ticaret Kanununun 376 ncı Maddesinin Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ” ile söz konusu uygulamanın süresinde yeniden bir uzatmaya gidilmiştir.

TTK MADDE 376’NIN GENEL ÇERÇEVESİ

Türk Ticaret Kanunu’nun (TTK) “Sermayenin kaybı, borca batık olma durumu” başlıklı 376. maddesi şirket yöneticilerine önemli sorumluluklar yüklemektedir:

1. Sermaye ile kanuni yedek akçeler toplamının YARISININ zarar sebebiyle karşılıksız kalması halinde, yönetim kurulunun genel kurulu hemen toplantıya çağırıp iyileştirici önlemler sunması zorunludur.

2. Sermaye ile kanuni yedek akçeler toplamının ÜÇTE İKİSİNİN zarar sebebiyle karşılıksız kalması durumunda; derhal toplanan genel kurul, sermayenin üçte biri ile yetinme veya sermayenin tamamlanmasına karar vermediği takdirde şirket kendiliğinden sona erer.

3. Şirketin borca batık durumda bulunduğu (aktiflerin, alacaklıların alacaklarını karşılamaya yetmediği) şüphesi varsa, yönetim kurulu ara bilanço çıkartarak mahkemeye bildirimde bulunmak (iflas istemek) zorundadır.

KUR FARKI VE BAZI GİDERLERİN DİKKATE ALINMAMASI İSTİSNASI (GEÇİCİ MADDE 1)

15.09.2018 tarihinde yayımlanan orijinal tebliğe daha sonra eklenen Geçici 1. madde ile, şirketlerin finansal durumlarını değerlendirirken (özellikle döviz kurlarındaki dalgalanmaların ve pandemi döneminin etkileri nedeniyle) TTK 376. madde hesaplamalarında bazı esneklikler getirilmişti. Bu esnekliğin süresi geçmiş yıllarda kademeli olarak uzatılmıştı.

Son Değişiklik (1 Ocak 2028’e Uzatma):

Yapılan son değişiklikle Tebliğin Geçici 1’inci maddesinde yer alan “1/1/2027” tarihi “1/1/2028” olarak güncellenmiştir.

Buna göre 1 Ocak 2028 tarihine kadar, Kanunun 376 ncı maddesi kapsamında sermaye kaybı veya borca batık olma durumuna ilişkin yapılan (ve Kanunun 88’inci maddesine göre hazırlanan finansal tablolar üzerinden yapılan) hesaplamalarda;

  • Henüz ifa edilmemiş yabancı para cinsi yükümlülüklerden doğan kur farkı zararlarının TAMAMI ile,
  • 2020 ve 2021 yıllarında tahakkuk eden kiralamalardan kaynaklanan giderler, amortismanlar ve personel giderlerinin toplamının YARISI dikkate alınmayabilir.

Uygulama Esasları:

Bu tutarların belirlenmesinde mükerrerlik oluşmayacak şekilde hesaplama yapılır.

Bu istisna kapsamında yapılacak hesaplamalara ilişkin olarak hazırlanan finansal tablolarda (muhasebe kayıtlarında) herhangi bir kayda yer verilmeyecek, bu durum sadece bilgi mahiyetinde finansal tablo dipnotlarında gösterilecektir.

Tebliğ, yayımı tarihi olan 10 Ekim 2026 itibariyle yürürlüğe girmiştir.

Sirkülerimiz, TÜRMOB’dan alınmıştır. Detaylı bilgi için sirkuler@stb-cpaturkey.com adresinden bizlere ulaşabilirsiniz. 

Yazıyı Paylaşın:

Soru, Görüş ve Öneri İçin Bize Yazın!

Daha Fazla Okuyun!